Máte vypnutý JavaScript

Máte vypnutý JavaScript.
Pro správné zobrazení si, prosím, JavaScript zapněte. Pokud nevíte jak, ke každému prohlížeči je poskytnuta nápověda zde.

Bez JavaScriptu se stránky NEMOHOU načíst!

Jihoafrická republika 2014

Info: JAR

S mamkou rádi cestujeme a snažíme se jezdit na vlastní pěst. V roce 2014 jsme podnikli cestu napříč Jihoafrickou republikou. Jeli jsme ve 4, já, mamka a dva mamčini kámoši - Standa a Martin. Půjčili jsme si terenní auto Toyotu a naše dobrodružství mohlo začít.

Let trval 20 hodin s přestupem v Dubaji. Do Kapského města jsme dorazili kolem poledne. Z Kapského města jsme si udělali několik výjezdů do okolí. Navštívili jsme centrum a Waterfront, což je bývalý přístav, dnes sloužící jako místo zábavy; Bo-Kaap, což je arabsko-malajská čtvrť Kapského města a je známá svými pestrobarevnými stavbami; Stolovou horu, Atlantský oceán, Chapman’s Peak Drive, což je vyhlídková trasa nad Atlantikem a bydlí zde ti nejbohatší lidé. Udělali jsme si tady malý trek nádhernou přírodou s famózními výhledy.

Při dalším výletu v okolí jsme navštívili Hout Bay, kde žijí lachtani jihoafričtí. Lodí jsme se plavili až k ostrovu, kde je jejich největší kolonie v Jihoafrické republice. Po tomto nádherném zážitku jsme dál pokračovali do Boulders, kde je pro změnu největší kolonie tučňáků brýlových v Africe. Zde jsme strávili skoro půl dne. Bylo úžasné je pozorovat, jak se svým kolébavým pohybem procházejí po pláži či skotačí ve vlnách. Věděli jste, že tučňáci umí lézt po čtyřech? Já až do této doby ne. A kdybych to neviděl na vlastní oči, tak bych tomu neuvěřil. Na konec jsme si nechali Mys Dobré naděje, což je místo, které otevíralo námořníkům další cesty na východ. Protože se odpoledne, v době, kdy jsme mys navštívili, začaly po obloze honit mraky, rozhodli jsme se pobřeží se světoznámou cedulí hlásající, že jsme dobyli Mys Dobré naděje, vynechat a začít výstupem na maják. Ihned po zaparkování jsme viděli paviána, který se jen tak v klidu promenádoval po okolním parkovišti. Bylo to naše první setkání s takovýmto zvířetem ve volné přírodě. Nahoru k majáku se dalo vyjet tzv. zubačkou (pozemní lanovkou) nebo šlapat asi hodinu pěšky. My jsme zvolili samozřejmě druhou variantu z důvodu nádherných výhledů. Stoupali jsme pozvolna do kopce, cestou sem tam odbočili na vyhlídku, odkud byly nádherné výhledy na Atlantský oceán. Při zpáteční cestě nás asi 200m před autem zastihla šílená průtrž mračen. Do auta jsme doběhli promočeni až do morku kosti. Této průtrži mračen jsme se nezbavili téměř až do půlnoci. Voda se valila všude, cesty byly zaplavené, elektřina nesvítila. Ráno bylo na obloze opět sluníčko jako mávnutím kouzelného proutku.

Po pár dnech jsme se vydali z Kapského města po tzv. Garden Route. Jeli jsme podél pobřeží Atlantského oceánu a navštívili jsme město Hermanus, kde jsme se chtěli plavit pozorovat velryby. Bohužel pro nepříznivé počasí byly všechny lodní výlety zrušeny. Pokračovali jsme tedy dál na Střelkový mys, což je nejjižnější bod Afriky. Spojují se zde dva oceány - Atlantský a Indický. Pak jsme již pokračovali podél pobřeží Indického oceánu. Dalším navštíveným místem na tzv. Garden Route bylo město Oudtshoorn, kde se nachází pštrosí farma. Zde jsme se seznámili s pštrosy, krmili je a dokonce na nich i jezdili. Byl to úžasný zážitek. Testovali jsme i pštrosí vejce. Nikdy v životě bych nevěřil, že vajíčko od tohoto ptáka může unést až 100kg člověka. Dále jsme navštívili Plettenberg Bay, kde se nachází opičí park. Procházeli jsme lesem, kde se volně pohybovaly opice. Několik jsem si jich i pohladil. Vyzkoušeli jsme si i průchod přes provazový most, který byl uvázán v korunách stromů. Doporučuji, nekoukat se dolů :-) Pak jsme navštívili Knysnu, kde je chovná stanice pro slony. Nejdříve jsme se s nimi seznámili tím, že jsme je nakrmili. Poté jsme se s nimi mohli hodinu mazlit, fotit a hladit je... Pak následoval TOP z mých zážitků v Africe - ježdění na slonech. Každý jsme měli svého slona s vodičem a hodinu jsme si užívali jízdu při západu slunce. Poté jsme je za odměnu ještě jednou nakrmili, naposledy se s nimi ještě jednou pomazlili a odjeli jsme po naší plánované trase dál.

Další den jsme se vydali na trek deštným pralesem v NP Tsitsikamma. Roste zde 1000 let starý strom tzv. Big Tree. Obvod jeho kmene je 8,5m. Také je zde most na nejhlubší bungee jumping. Jeho hloubka je 216m. Následující den jsme strávili v Jeffreys Bay u Indického oceánu. Odpoledne jsme navštívili naše první soukromé safari v Seaview Predator Parku poblíž Port Elizabeth. Kromě safari je zde i chovná stanice pro tygry a bílé lvy. Po návštěvě safari jsme si prohlédli město Port Elizabeth, převážně Královskou pláž a černošskou čtvrť.

Tímto jsme opustili Garden Route a pokračovali do vnitrozemí. Čekala nás dlouhá cesta 1.500km až ke Krugerovu parku. Krugerův park patří mezi největší a nejznámější parky na světě. Strávili jsme zde 3 úžasné dny. Viděli jsme spoustu zvířat a dokonce i celou tzv. Big Five, do které patří nejnebezpečnější zvířata - slon, levhart, buvol, nosorožec a lev. Byl to můj největší zážitek v Jihoafrické republice.

Po Krugerově parku jsme odjeli na třetí největší kaňon na světě - Blyde River Canyon. Začali jsme prohlídkou deštného pralesa, kde byly nádherné stromy obrostlé mechem a liánami. Na samém vrcholu byla nádherná vyhlídka na propast. Mj. jsme zde navštívili i tzv. Tři rondavely, což jsou tři skalnaté hory, které svým tvarem nápadně připomínají africká obydlí, tzv. rondavely. Naší další zastávkou byla chovná stanice pro gepardy ve městě Brits. Starají se zde o opuštěná mláďata gepardů. Mj. zde chovají i psy hyenovité, supy africké aj. Tady jsme zažili naše další malé soukromé safari a kromě toho jsme si zde mohli gepardy i pohladit, což byl další z mých TOP zážitků.

Poslední dva dny jsme strávili v Johannesburgu. První z nich jsme navštívili Soweto, což je chudinská čtvrť Johannesburgu. Žije zde 5mil. obyvatel a z toho 2,5mil. je nezaměstnaných. Prohlédli jsme si mj. i dům Nelsona Mandely, což byl prezident JAR; muzeum apartheidu; kostel Regina Mundi, kde vzniklo povstání a další. Velkým zážitkem byla návštěva chudé rodiny, které jsme přinesli pár maličkostí. Druhý den jsme se rozloučili s Johannesburgem jeho prohlídkou. Večer jsme již odletěli zpět domů.

Návštěva Jihoafrické republiky byl zatím mým největším zážitkem v životě. Celkem jsme ujeli téměř 4.700km. Nikdy nezapomenu na nic, co jsem zde prožil a viděl.

Video k článku zde.
Fotogalerii k článku naleznete zde.